Englisch - Leistungskurs bei Frau Thumann Take the Challenge!
von Elena Kennedy, Bernd Michelfeit, Peter Bernhardt und Marc Lämmermann
Kursleiterin:
Gabriele Thumann, Außenkorrespondentin in Washington, USA
Teilnehmer:
21 11er
Klima:
heiter, mild, emotionsgebunden, spannungsgeladen, blitzartig entladend
("if you’re not able to produce something, you will have to do it at home!")
Ring! Kennste Ring? Bo-ring! Das "Ring" zog sich von nun an wie ein roter
Faden durch den Kurs.
Kurstreffen:
Leberkäs und Bier, Film: "Die Gemeinschaft der gestorbenen Poeten"
Frau Thumann strengte sich wirklich an, uns reichhaltig zu bewirten.
Am Schluß war immer noch was übrig; mitgebrachte Chips und Cola mußten wir (trotz
zweier Thumann-Kinder) wieder mitnehmen.
Angeflämmte Decke, da Frau Thumann die Kerzen auf einem Kerzenhalter,
der 30cm unter der Decke hängt, auf unsere mehrmaligen Aufforderungen endlich
anzündete.
Themen:
Wayne’s Book of Interests
Du denkst Dir "Take the challenge!" und interessierst Dich für alle Themen,
die Dir Gaby vorkaut.
Immer die gleichen Fragen zu den Texten, die uns vorgelegt wurden, die
jedoch trotzdem nie von uns verstanden wurden.
Klausuren:
Die üblichen 5 Fragen, Inhalt, Form und Stellungnahme, langweilen Dich
schon seit jetzt zweieinhalb Jahren, aber alles ist "important for your Abitur!"
(G.T.). Faire Benotung.
5 min. Pausen:
Die von uns eingeführte 5 min. Pause in Doppelstunden wurde manchmal auf 15 min.
erweitert.
Austeilen von Knoppers, Schiffer geht "gekühlte Getränke" holen (Automatenpisse).
Hausaufgaben:
Anfangs ja, später kein Bock mehr drauf. Frau Thumann versuchte, uns
den Sinn und Zweck von HA zu erklären, um uns dazu zu verleiten, diese zu machen.
(Come on, that is not much! Take the challenge). Hatte aber keinen Zweck, denn
wenn mal keine Klausur als Ausrede vorhanden war, haben wir trotzdem keine HA
gemacht.
Thu: "Peter, where is your homework?"
PB: "I have done more or less nothing!"
Thu: "O.K., and Marc, what did you produce?"
ML: "Nothing!"
Thu: "So, Bernd, what did you write?"
BM: "...Äh,...ja...ich...ich...ich schließe mich Peter und Marc an."
Thu: "Great!!! Elena, what did you write?"
EK: "I haven’t got my homework!"
Thumann zückt ihr rotes Buch und macht HA-Striche. Anschließend geht
sie rum und macht bei fast jedem Striche in ihr rotes Buch.
Engagement:
Seitens Frau Thumann konnte man einen sehr hohen Einsatz zu unserem Besten
erkennen. So wollte sie anfangs die Tische in den Baracken in Hufeisenform aufstellen
("bessere Akustik"); besorgte uns auch mal vernünftige Räume und vernünftiges
Material (zwar alles aus "Time").
Das Engagement, das wir zu Tage brachten, war jedoch ein ganz anderes.
Frau Thumann wurde mit Kritik zugeschüttet (nicht immer berechtigt, oft aber
lautstark und gemein). Kaum Unterrichtsbeteiligung unsererseits, und wenn dann
bloß für ein paar Minuten.
Outlook:
Flügelschuhe (siehe Hermes); Broschen; insgesamt komisch; Pony mal glatt,
mal gelockt, jedoch immer Pferdeschwanz
Unterrichtstaktik:
- Groupwork
- "A-pro and B-con"
Wir bekamen zwei
Standpunkte zu einem Thema (A und B) über die wir diskutieren mußten. Uns wurde
gesagt, ob wir für (pro) oder gegen (con) den jeweiligen Standpunkt argumentieren
mußten. Wir fanden das gar nicht gut. (Wieso soll ich was befürworten, was ich
nicht gut finde?) Diese Unterrichtsform wurde von uns also abgeschafft. Von
da an bekamen wir fast nur noch Frontalunterricht für den wir uns jedoch auch
nicht begeistern konnten. Leider haben wir es noch nicht geschafft, diese Unterrichtsform
abzuschaffen.
Entstehungsgeschichte dieser Kurskritik:
"Auch noch was Apfelsaft? Wo ist dein Glas?" "Andere CD!" Wir haben uns zuerst
im Silentraum den Kopf zerbrochen. Wir wollten eine "andere" Kurskritik schreiben.
DAS IST ABER VERDAMMT SCHWER!
Also haben wir mindestens 7 verschiedene Anfänge gemacht. Letztendlich
sammelten sich hunderte von Vorschlägen und Ideen über Wochen hinweg. Jetzt
haben wir Donnerstag in den Osterferien. Peter, Etzel, Elena und Marc sitzen
bei Etzel und hören Helloween, schreiben über Englisch und Prag und sind froh,
alles hinter sich zu haben.
Wir finden es WICHTIG, vor allen Dingen wegen unseren jungen Lesern,
mitzuteilen, daß diese Kurskritik unter keinerlei Einfluß von Alkohol oder Drogen
entstanden ist.
On finding the ideal class
Don`t say that young people do no longer have ideals,
that they have lost belief. Quite the opposite. There is still the ideal of
a class that offers you everything for nothing, and there is strong belief that
classes have to provide you with first-class entertainment.
Not surprisingly, 21 energetic students were deeply
disappointed when they learned that the entertainment class they had booked
was a strange mixture of literature, history, political and social science,
not to mention all the other rather obscure fields of knowledge some people
consider as important - and everything in a foreign language. There were the
resolute ones willing to take the challenge realizing at times that it was not
so bad after all. And there were those who could not master their disappointment
and just refused to take active part in class. But they had not lost hope: Week
after week they continued their pilgrimage in search of a good show.
The master of the performance (in former times called
"teacher", now reluctant to call himself "showmaster") began
to realize that there was some kind of misunderstanding. As he was one of the
old-fashioned kind, it took him a while to see what afterwards seemed quite
obvious: His audience was not ready for his show yet, not ready for participation
and commitment, but still deeply involved in the struggle to find out what
they were interested in - a very difficult question indeed. Watching this struggle,
the master showed a lot of understanding, although at times, he wondered whether
they would ever be able to find an answer. For the students it was tough that
there was little choice, no button to press to get to the next channel and watch
another show. So the sympathetic master tried hard to think of variety and entertainment
and even invented new words for old things, like "Knoppers" for
"Locher" - which made everybody happy. He did not even hesitate to sing
nursery rhymes - don`t you find happiness in simple things?
So there were moments of mutual
understanding and agreement, no doubt, especially on the point that people favour
different fields of interest. Whether they solved or will solve the crucial
question of what is worth to be interested in? Who knows? Will they ever find
the ideal class? (Or should I say "show"?) Let`s wish them good
luck.
by Gesine Tarantula
How to blow up your homework!
source: "Ethnic Groups and Minorities"
question: How does the writer inform his readers about the subject?
The author provides insight into the subject by giving an
example of a school history project which is done by Erica Ward, a sixteen-year-old
high school student who lives in a small town in New York State. In this project
Erica Ward, a sixteen-year-old high school student who lives in a small town
in New York State, was asked to count the different ethnic groups from which
she is descended. Erica Ward, a sixteen-year-old high school student who lives
in a small town in New York State, draws distinctions between nationality groups,
racial groups and religious groups. The author refrains from giving any personal
statements, but Erica Ward, a sixteen-year-old high school student who lives
in a small town in New York State, does so on this behalf.
Furthermore the author accords to the 1980 census, about one
quarter of Americans trace their dominant ancestry to Great Britain. He draws
a parallel from this fact to the example of Erica Ward, a sixteen-year-old high
school student who lives in a small town in New York State. This leads the reader
to understand the example of Erica Ward, a sixteen-year-old high school student
who lives in a small town in New York State, in a wider sense. The analysis
of Erica Ward, a sixteen-year-old high school student who lives in a small town
in New York State, deepens the understanding of the author’s thesis.
Apart from the example of Erica Ward, a sixteen-year-old high
school student who lives in a small town in New York State, the author refers
to a historical analysis of the United States’ different ethnic groups.
The author’s closer examination of the expression" ethnic
group" exposes differences between people.
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